keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Pieni pala historiaa - miten minusta tuli minä?

Viittasin jo tuossa aiemmassa postauksessani siihen että olen ollut aiemminkin dieetillä ja treenannut kohtuullisen kovaa. Tämä kyseinen ajanjakso sijoittuu jokusen vuoden taakse, olin silloin lähtötilanteessa rapakuntoinen ja n. 80-kiloinen. Huoh. Sitä ennen taas olin sporttinen ja timmi n. 60-kiloinen nuori nainen.

Kesä 2011 ja n. 80 kg

Kesä 2007 ja n. 60 kg
Tähän kohtaan voit vapaasti tuhahtaa sanat *tyypillinen jojolaihduttaja*, mikäli se helpottaa oloasi. Asiat eivät vaan ole kovin mustavalkoisia silloin, kun elämässä tulee ne elokuvastakin tutut pari muuttujaa. Itse en miellä itseäni mitenkään jojolaihduttajaksi tai näe kilojeni syynä ajatusta dieetti vs. elämäntapamuutos. Aiempien lihomisteni taustoja en ala tässä sen enempää avaamaan, syynsä niille oli, isotkin. Ehkä lihominen oli tässä kyseisessä tilanteessa kuitenkin terveempää kuin luisuminen syömishäiriön puolelle.

Keväällä 2012 havahduin jonkinlaiseen liikkumattomuuteen ja ajattelin noudattaa kesälomani ajan juoksuohjelmaa, hyvällä menestyksellä! :) Se oli kiva kesä, reissasin kotimaassa paljon ja juoksukamppeet kulkivat aina mukana! Olen pessyt treenikamppeita aika monen hotellin käsienpesualtaassa! :D Muistaakseni paino vaan ei pudonnut kovinkaan mainittavasti, mutta sitä en vielä siinä kohdassa tavoitellutkaan.

Havahduin kuitenkin erään valokuvan myötä todellisuuteen (taas!) ja aloitin dieetin syyskuussa 2012. Liikuin sykemittari kädessä, laskin joka ainoan syömäni kalorin - ja olin saman vuoden joulukuussa (2012) n. 13-15 kg kevyempi :) Tarkkaa aloituspainoa en tainnut muistaakseni ottaa. Lyhyemmälläkin matematiikalla laskettuna huomaa että pudotustahti oli huima! Mutta niin oli kuntokin. Ja motivaatio.



Kevätkausi 2013 meni kiristellä kroppaa, silloin osallistuin mm. Fitfarmin valmennukseen. Valmennuksen aikana treenasin lujaa, mutta samalla kaipasin pitkiä lenkkejä luonnossa, hedelmiä ja muuta mielestäni ihan ok syömistä kuten lohta. Jonkinlainen fitnessähky nosti jo silloin päätään. Kevät 2013 huipentui Naisten kymppiin Helsingissä.

Kuntokuvaa alkukesästä 2013
Kesästä 2013 minulla ei ole kauheasti muistikuvia. Seuraava varsinainen liikuntaan liittyvä muistikuva minulla on syys-lokakuulta 2013 kun keräsin kahvakuulani, vesipulloni ja patjani kesken tunnin ja poistuin jumppasalista pumpun hakatessa hiukan yli 200. Levossa se hakkasi 120-140 vielä aika pitkään vaikka lopetin treenit siihen paikkaan. Niille nurkille taisi päättyä moni asia elämässäni, entinen blogikin.

Hiljalleen pääsin kuitenkin taas liikkumiseen käsiksi. Tosin lihaskuntoa en ole treenannut erikseen viimeiseen kahteen vuoteen, vaan liikunta on koostunut pitkistä lenkeistä luonnossa. Ei hullumpaa hommaa :) Paino pysytteli suurin piirtein paikoillaan vaikka en laskenut ainuttakaan kaloria. Poikasen raskaus starttasi heti pian leikkauksen jälkeen toipilasaikana, olin muistaakseni lähtöpainossa 67 kg, jossa oli n. pari kiloa ylimääräistä kaiken sen sairastamisen jälkeen.

Tällä historialla siis lähdetään tavoittelemaan sitä hyvän fiiliksen vartaloa - tietenkin hyvällä fiiliksellä! :) Nykyisistä treeniajatuksista ja ruokavaliosta lisää myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti