sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Kestävää kehitystä


Jo ennen kuin olin tehnyt ensimmäistäkään plussatestiä, olen ollut sitä mieltä että tulen käyttämään lapsellani kestovaippoja. Koska mieskään ei ole vastustanut asiaa, olen nyt ryhtynyt tuumasta toimeen.

Oma filosofiani kestojen käyttöön ei ole mikään maailmoja syleilevän vihreä ekologinen ajattelu, vaan lähinnä puhdas järjen käyttö. Jos vaippailun voi hoitaa pienemmällä rahasummalla ja uudelleen käytettävillä vaipoilla, miksi en tekisi sitä? Toki ison osan tekee myös ompeluharrastuksen valjastaminen vaippailuun ja sitä kautta tietynlainen halu päästä mahdollisimman halvalla. Kestoilufilosofiaa tukee oma kestoside-taustani. Olen käyttänyt on-off-mentaliteetilla melkein 10 vuotta kestositeitä, itse ommeltuja tietysti!

Tsi-sisätäyttöjä Marimekon trikoosta ja vanhasta trikoopaidastani.
Tiedän kyllä että vaippojen peseminen ja huoltaminen on vaivalloisempaa kuin kertisvaipan kääräisy roskiin, mutta uskon että kyseessä aika pitkälle myös asenne ja ns. tahdon asia. Ja toisaalta, konehan ne vaipat pesee. Tietenkin olen valmis joustamaan periaatteesta jos lapsen hyvinvointi sitä edellyttää, esim. allergiat tms. Mutta (ainakaan tässä järjessä) en suostu joustamaan vaippailusta oman mukavuudenhaluni vuoksi.

Olen kuluttanut vuosien varrella valehtelematta kymmeniä, jos en satoja tunteja tutkien vaippoja, malleja, kaavoja, eri materiaaleja ja hyväksi havaittuja vinkkejä. En koe siis tässäkään asiassa olevani aivan aloittelija.

Kirppisten satoa
Eri vaihtoehtoja tutkittuani olen lähtenyt liikkeelle yhdistelmästä sisävaippa ja kuorivaippa. Olen ommellut valmiiksi nb- ja s-kokoisia sisävaippoja täyttöaukolla. Kaavoina olen käyttänyt netistä löytyviä ilmaiskaavoja ja valmiista teollisesta vaipasta piirrettyä kaavaa. Olen ottanut onkeeni viisaampien ohjeista ja tehnyt useampaa erilaista mallia ja kokoa, sillä en voi vielä tietää tulokkaan ruumiinrakennetta. Voisin kuitenkin arvella että mitään mahdottoman isoa ja jykevää pullukkaa meille ei ole tulossa. Kuvittelisin että sisävaippa ja villahousut-yhdistelmällä ei ole niin väliä mallilla, pääasia että reisikuminauhat on riittävän tiukalla. Vaippaa täytyy joka tapauksessa vaihtaa alussa tiuhaan.

Tekemieni vaippojen lisäksi olen ostanut nettikirppiksiltä muutamia käytettyjä sisävaippoja. Oma lukunsa ovat ostamani Imse Vimsen nb-kokoiset flanelletet, jotka aion tuunata käyttökelpoisemmiksi. Niistä tulee varmaankin ihan oma postauksensa :) Sisävaippojen lisäksi meille on tulossa iso pino Ruskovillan harsoja, käytettyinä tietysti! ;)

Kuorivaipoiksi meille on haalittu muutama pieni pul-kuori, mutta enemmän aion painottaa villahousujen käyttöä. Niitä on mukava neuloa erilaisista käyttöön sopivista langoista telkkaria katsellessa. Yhden villakuorenkin väsäsin.

Vasemmalla nb-kokoiset Tiuhtikset Novitan Suomivillasta, ylhäällä Ottobre-pöksyt Novita Joki-langasta. Alhaalla Kestovaippainfosta löytyneestä villakuoren ohjeesta muokattu oma sovellus. Lankana Novita Joki.
Tiedän että tiettyä enempää en voi vielä varautua vauvan vaipattamiseen juurikin noiden tulokkaan rakenteellisten seikkojen vuoksi, mutta sen tiedän että kun vaippoja on tarpeeksi valmiina, niitä on "pakko" käyttää. Tunnen itseni sen verran hyvin, että mikäli vaippoja ei ole tarpeeksi tai homma ontuu jotenkin muuten, meno lipsahtaa hyvin nopeasti raiteille "ei yksi (tai tuhat ja yksi) kertisvaippa nyt  mitään haittaa". Siksi haluan että minulla on valmiina ainakin riittävä määrä vaippoja harsoja ja villahousuja.

Maitokakkavaihe on siis tarkoitus mennä harsoilla/sisävaipoilla ja (villa)kuorilla, mutta jahka reisiin tulee jykevyyttä lisää (ja sinapit alkavat pysyä kasassa) siirtynemme pul-pintaisiin taskuvaippoihin erillisine imuineen. Yövaipatusta en jaksa vielä edes miettiä, ehkä menemme kertseillä. Riippuu ihan pissan, kakan, yöunien ja energian määrästä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti